"על העמותה לדאוג לרישום פעילותה הכספית בהתאם להוראות ניהול ספרים של מס הכנסה ובהתאם לתוספת השנייה לחוק העמותות..." (חוברת הנחיות להתנהלות עמותות בהתאם לחוק העמותות, תש"ם- 1980).
ניהול הכספים של העמותה דורש ידע והכרה של התקנות הפיננסיות המיוחד להן מחויבת העמותה, לצד דרישות רשם העמותות להתנהלות תקינה.
קיימים שני סוגים של ניהול חשבונות לעמותה: הנה"ח בשיטה החד צידית והנה"ח בשיטה הכפולה. גם פה, אנו נתקלים בדרישות שונות של הרגולטורים השונים ועפ"י אפיון העמותה:
| רשם העמותות | מס הכנסה | החשכ"ל |
הנה"ח חד צידית | עמותות עם מחזור הכנסות שנתי עד 750,000 ₪, כולל סכומים בשווי כסף | עמותות עם מחזור הכנסות שנתי עד 500,000 ₪, לא כולל סכומים בשווי כסף. | אין התייחסות |
הנה"ח כפולה והגשת דו"ח כספי מבוקר | עמותות עם מחזור שנתי מעל 750,000 ₪, כולל סכומים בשווי כסף. | עמותות עם מחזור שנתי מעל 500,000 ₪, לא כולל סכומים בשווי כסף. עמותות המעסיקות מעל 10 עובדים – ללא קשר לגובה המחזור הכספי . עמותות בעלות אישור לסעיף 46 - ללא קשר לגובה המחזור הכספי | עמותות המקבלות תמיכה ציבורית, ללא קשר לגובה המחזור השנתי או לגובה התמיכה. |
רואה חשבון מבקר | עמותות בעלות מחזור כספי מעל 1.1 מיליון ₪ (הסכום מתעדכן מידי שנה) | אין התייחסות | חייב מינוי רואה חשבון לצורך תמיכות. |
הנהלת החשבונות של העמותה מדווחת לא רק לרשויות המס, אלא גם לרשם העמותות ולכל הגופים התומכים בפעילות העמותה, בין אם מדובר בתמיכות ממשלתיות/ ציבוריות או תורמים וקרנות שונות. על כן הרישום הפיננסי חייב להיות מדויק ובאופן שמציג בצורה ברורה את פעילות העמותה והפרויקטים השונים וכן את סוגי ההכנסות וההוצאות של העמותה:
הפרדה בין סוגי ההכנסות השונות - הכנסות מפעילות, הכנסות מתורמים, מענקים, הקצבות, הכנסות בשווי כסף והכנסות אחרות.
הפרדה בין סוגי ההוצאות של העמותה - הוצאות תפעול, הוצאות שכר, רכישות והשקעות, הוצאות שכר הנהלה והוצאות כלליות.
אז מה הבדל בין סוגי הנהלת החשבונות?
הנהלת חשבונות חד צידית - כאמור סוג זה של הנה"ח אפשרי בעמותות עם מחזור כספי שנתי נמוך מ 500,000 ₪, מעסיקות עד 10 עובדים, אינן מקבלות תמיכות ציבוריות ו/או ממשלתיות ואינן מחזיקות בסעיף 46.
זאת השיטה הבסיסית של הנה"ח והיא מתעדת רק את ההכנסות וההוצאות של העמותה, ללא תיעוד של אופן קבלת/ביצוע התשלום.
היא לא כוללת רישום של נכסים, התחייבויות ויתרות של לקוחות/ספקים.
שיטה זו נותנות לנו תמונת מצב מצומצמת על מצב העמותה ובסופה יופק דוח הנקרא "דוח רווח והפסד".
הנהלת חשבונות בשיטה הכפולה - כאמור, סוג זה של הנה"ח הינו חובה בעמותות עם מחזור כספי מעל 500,000 ₪ (עפ"י מס הכנסה), מעסיקה מעל 10 עובדים, מקבלת תמיכות ציבוריות ו/או ממשלתיות, מחזיקה בסעיף 46.
מדובר ברישום מדויק ומפורט של הפעילות הכספית הכולל מלבד רישום ההכנסות וההוצאות גם מעקב אחר חשבונות הבנק, שיקים, כרטיסי אשראי והתאמות בין קבלות/תקבולים ובין חשבוניות ספקים/תשלומים.
בעצם מדובר ברישום כפול של שני צדדי העסקה זכאי מול חייב.
הדוח שיופק יכלול מלבד דוח רווח והפסד גם מאזנים, נכסים והתחייבות וייתן מידע מפורט ומדויק אשר יאפשר מעקב טוב יותר על מצבה הפיננסי של העמותה.
מינוי רואה חשבון לעמותה –
סעיף 19(ג) לחוק העמותות קובע כי עמותה שמחזורה הכספי עולה על 1.1 ₪ (התקרה מתעדכנת כל שנה) חייבת במינוי רואה חשבון מבקר.
סעיף 31 לחוק קובע כי המינוי של רואה החשבון ייעשה באישור האספה הכללית אשר תאשר גם את שכרו.
משרדנו מתמחה בניהול חשבונות לעמותה והתאמתה לצרכיה הייחודים של כל עמותה ועמותה,
תוך הקפדה על הדרישות וכללי הדיווח השונים.
אנו נדאג לכך שהפעילות הפיננסית של העמותה מתנהלת באופן תקין ובהתאם לדרישות הרגולטורים השונים.